НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА
Дошкільна освіта є невід'ємним складником та першим рівнем у системі освіти (нульовий рівень Національної рамки кваліфікацій), стартовою платформою особистісного розвитку дитини .
Метою дошкільної освіти є забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок .
Діяльність закладів дошкільної освіти України у 2024/2025 навчальному році продовжується в умовах воєнного стану. Основними нормативними документами, які визначають особливості організації освітнього процесу, життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти та професійної діяльності педагогів є:
- Закон України «Про освіту»;
- Закон України «Про дошкільну освіту»;
- Закон України «Про охорону дитинства»;
- Положення про ЗДО;
- Санітарний регламент ДНЗ.
Під час підготовки до нового навчального року слід врахувати:
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 червня 2024 року № 510-р "Деякі заходи щодо стабілізації роботи об'єднаної енергетичної системи України";
- Рекомендації міністерства освіти і науки України, викладені в листі МОН від 5 червня 2024 № 1/9979-24 "Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2024/2025 року"
Адже дотримання цих нормативних документів є важливою умовою для забезпечення стабільної та ефективної роботи закладу дошкільної освіти.
Одним із актуальних питань сьогодення залишається питання забезпечення доступності дошкільної освіти для дітей із сімей, що мають статус внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Права таких дітей закріпленні в Законі України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", який гарантує їм право на продовження здобуття дошкільної освіти на території інших регіонів України. Зарахування дітей із родин ВПО до ЗДО здійснюється відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти з урахуванням методичних рекомендацій щодо зарахування, переведення та відрахування вихованців державних (комунальних) закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану
Питання безпеки — найбільш актуальне в період воєнного стану. Освітній простір ЗДО організовується з дотриманням максимальної безпеки всіх учасників освітнього процесу. Окремі питання організації безпечного освітнього простору визначено в листі МОН від 31.05.2023 № 4/1798-23 «Рекомендації щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти в літній період в умовах воєнного стану», листі МОН від 20.06.2023 № 1/8820 «Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів» та презентовано під час Всеукраїнського тижня безпеки, а також в інтерактивному Кейсі безпеки. Основні вимоги до облаштування укриття визначено в рекомендаціях ДСНС. Детальний опис організації безпечного простору в ЗДО представлено в листі МОН від 22.06.2023 № 1/8820-23. Для керівників розроблено Пам'ятку щодо організації роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності.
Нормативною основою організації освітнього процесу в ЗДО у 2024/2025 н. р. є Базовий компонент дошкільної освіти, «Методичні рекомендації до оновленого Базового компонента дошкільної освіти». Освітню діяльність планувати відповідно до наказу МОН «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності».
Основні вимоги до організації освітнього процесу в дистанційній формі визначено в листах МОН «Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні» 02.04.2022 № 1/3845-22, «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році» 27.07.2022 № 1/8504-22, Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів 20.06.2023 № 1/8820-23.
Актуальним напрямом у формування соціально-громадянської компетентності дошкільників виступає національно-патріотичне виховання. Зміст освітньої роботи з даного питання в поточному навчальному році слід визначати відповідно до Закону України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності», «Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти», «Методичних рекомендацій до оновленого Базового компонента дошкільної освіти», листа МОН від 25.07.2016 № 1/9-396 «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах».
Для забезпечення права осіб з ООП на здобуття освіти в умовах воєнного стану Кабінет Міністрів України вніс низку змін до нормативно-правових актів, які регулюють організацію освітнього процесу для таких дітей. У листі МОН від 15.06.2022 № 1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами» надано роз'яснення про зазначені вище зміни, з урахуванням яких має здійснюватися організація освіти дітей з ООП у новому навчальному році. Крім того, про нові умови організації освітнього процесу для дітей з ООП, які навчаються в інклюзивних групах, викладено у листах МОН від 22.06.2022 № 1/6894-22 «Про методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період», від 27.07.2022 №1/8504-22 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році».
Перелік ігрового та навчально-дидактичного обладнання, що необхідні для оптимального оснащення освітнього процесу в усіх вікових групах закладів дошкільної освіти, де виховуються діти від народження до 6 (7) років затверджений Наказом Міністерства освіти і науки України від 19.12.2017 №1633
Приблизний перелік ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти
Листи МОН:
- Щодо організації освітнього процесу в 2024/2025 навчальному році у закладах дошкільної освіти
- Про методичні рекомендацї щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку
- Про методичні рекомендації
- Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні
- Щодо особливостей застосування норм трудового законодавства, дистанційної форми роботи під час дії правового режиму воєнного стану
- Про практику застосування трудового законодавства у галузі освіти і науки під час дії правового режиму воєнного стану
- Щодо відпусток без збереження заробітної плати у зв'язку із введенням в Україні правового режиму воєнного стану
- Про здійснення публічних закупівель та обслуговування в органах Казначейства в умовах воєнного стану
- Щодо необхідності переходу на обслуговування до органів Казначейства за новою адресою розташування
- Про зарахування до закладів дошкільної освіти дітей із числа внутрішньо переміщених осіб
- Про оплату праці працівників закладів освіти під час призупинення навчання
- Щодо комунікації з дітьми дошкільного віку з родин учасників ООС/АТО, внутрішньо переміщених осіб та організації взаємодії з їхніми батьками